fredag, januari 02, 2009

Nyår och önskningar...

Nyårsafton blev en härlig kväll med vänner. En hel dag av förberedelser i köket gav resultat ;).

Champagne med rökt älgstekscrostini o gravad laxcrostini
Lime- o chilimarinerade räkor på ruccolabädd
Marinerad hjort m potatisgratäng o cognacssås
Lingonparfait
Choklad o kaffe m avec
Mousserande vin m västerbottensostpaj m kantareller
Svenska kräftor


Årets första dag började åter i köket. Betyder detta att jag, enl gammalt talesätt, är dömd till kökstjänst resten av året??!!

Nyårsdagens morgon började med berget av disk!! Det är sådana dagar som man längtar så där extra mycket, efter den där köksrenoveringen och diskmaskinen... ;).

Disken efter en nyårsfest är nog den värsta av alla. Alla dessa olika glas som används under kvällen, av 11 personer!! 1,5 timme av diskande och då var bara glasen avklarade...

Efter förmiddagens kökstjänst avnjöt vi dagen med promenad i det underbara vädret, strålande sol med några minusgrader. Liten eftermiddagstupplur hann jag också med ;).

På kvällen en lugn skön middag. Sonen ville ha rester fr nyårsmiddagen, och det fick han gärna... för... Älskade mannen och jag avnjöt varsin stor färsk hummer och konstaterade att det ändå är skönt när allt är över ;).

Glad och förväntansfull är man, när alla julgrejer tas fram i början av december. Men, det är en ännu bättre känsla när får plocka ner allt igen. Nu är det solen och ljuset man längtar efter. Dagarna som sakta men säkert blir längre. Julförväntan är nu omvandlad till vårförväntan...

Fredag den 2 januari är julen officiellt utslängd från gården! Jag har precis stängt den sista lådan. Alla julsaker är nedpackade, granen är avklädd och det enda som får stå kvar ett tag till är, adventsstakarna i fönstren ;).

Nyåret präglas mindre av löften här på gården, men mer om önskningar...

De två senaste åren har jul och nyår hos oss, präglats av h*vetes sjukdomar.

Förra året den 5 januari kramade vi om en av våra äldsta vänner för sista gången. I år firades jul och nyår i den familjen utan livskamraten och pappan. De genomlider sitt första tuffa år.

Året innan fick en annan av våra äldsta vänner beskedet på sk*tsjukdomen lagom till jul. Sjukdomen som bara gav henne 6 mån kvar i livet. I den familjen har man genomlidit sitt första år utan livskamrat och mamma. De är nu inne på sitt andra år och livet har kommit tillbaka, sakta men säkert.

Jag har bara en enda önskan för 2009.

Snälla godheten...
Låt min familj och vänner få vara friska och inte drabbas av några "h*v*tes sk*tsjukdomar"... tack.

28 kommentarer:

  1. Ja det är en viktig och bra önskan som nog de flesta stämmer in i.
    Det är samma här...inga löften bara förhoppningar.

    Angående om du är dömd till kökstjänst så är det tvärtom! Du har ju gjort ditt nu :) Färdig och klart för i år liksom :)

    Vilken underbar nyårsmeny ni hade. Det riktigt vattnas i munnen på mig. Fast jag precis bestämt att nu får det fasen vara färdigätet på ett tag. Kläderna börjar krympa, hmm...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer i din önskan. Det finns inget viktigare. Men måste säga att jag vänder mig lite mot att redan kasta ut julen sådär plötligt! Haha, vi har alla våra traditioner...här får julen hänga med någon vecka till sådär. Tills vi orkar ta tag i det helt enkelt. Stor kram och jag önskar dig ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Ja det är en väldigt intensiv önskan som man har.
    Det låter ju bara så supergott med allt du berättar om.
    Och havskräftor! Blir ju helt lyrisk:)
    Kram på dig och god fortsättning på det nya året, vännen.
    kram Lallis

    SvaraRadera
  4. Ja, den önskan är ju egentligen den som behövs bara. Allt materielt kan man klara sig utan så länge hälsa o lycka finns.
    Här har vi kallt o soligt idag så jag ska ut med kameran nu, det är lycka för mig. Kram!

    SvaraRadera
  5. Allt annat blir fjuttigt om man inte har hälsan. Vi hoppas att vi alla slipper sjukdom och elände.

    Er nyårsfest låter fantastisk! ag kan tänka mig att ni mådde gott!

    kramar.

    SvaraRadera
  6. God fortsättning käraste vännen!!!

    Din önskan för 2009 kan jag genast skriva under på...

    Ni har också ätit en massa gott på nyår ser jag *S*
    Tänk vad man har njutit både matmässigt och på annat vis under ett par veckor snart... *S*

    Pöss!

    SvaraRadera
  7. Å vad mycket god mat du har fixat, så lyxigt ni haft det. Sk*tsjukdomen har trängt sig in i vår släkt igen, den här gången till min kusin. Undrar när och om, forskningen kommer på något som motar iväg den.
    Ha en God fortsättning!
    Kramar...

    SvaraRadera
  8. Åh så gott er nyårs middag låter. Ja, trots diskmaskin så tar nyårsdiskningen sin tid. Inte kul alls.
    Men jag brukar vid tillfällen då diskbänken och bord runt omkring är belamrat med disk efter en festkväll tänka som min mamma alltid har sagt

    -Jag tycker att det är såå roligt att stå och diska efter en trevlig festmiddag. Då medans jag diskar och torkar går jag igenom villka som var med, vad dom sagt jag kan höra alla glada skratt och det ger energi och glädje även efteråt!

    Tankens kraft ska ju hjälpa så jag brukar testa detta. Ibland funkar det ;)!

    *kraam och god fortsättning*

    SvaraRadera
  9. Håller med!
    Inget går upp mot en god hälsa.jag önskar er ett gott nytt 2009.
    Vilken supermeny ni hade på nyår!! Tänk om man varit gäst på de gården ;o)

    SvaraRadera
  10. Främmande fågel..? Fusket med Idol-uttagning eller flickebarnets kommentar med inklipp av kommentarer hon fått...?

    SvaraRadera
  11. Jag tog bort den. Men kan du tänka dig att det finns idioter som skriver sådant till småtjejer!?! Det är så jävla sjukt! I dagens SN stod det just om flickor och kvinnor som är adopterade från Asien och de kränkningar och sexuella påhopp de utsätts för. Visst, det finns andra som drabbas av det på nätet också, men jag tycker det är så sjuuuukt.

    SvaraRadera
  12. Godd ivning.
    Den nionde så arbetar jag till 15,30. Wass'uuuuup?

    P&K.

    SvaraRadera
  13. Tack för din fina nyårshälsning inne hos mig. Jag önskar er ett fantastiskt 2009!


    Kram,
    AnnaSv

    SvaraRadera
  14. HH!

    Nåååå! Hatte sejjerna öppföt säjj???? Fösök int tölja nåt!!!

    KOP.

    SvaraRadera
  15. En riktigt stor nyårskram till dig och jag hoppas dina förhoppningar om hälsa ska slå in. Sjukdomar vill ingen av oss ha och ändå drabbas vi. Ibland på de mest dj.vulska sätt. Livet är grymt ibland. Själv försöker jag glädjas åt det jag har nu eftersom vi aldrig vet hur det kommer att se ut imorgon.
    Jag ska väl också ägna de närmaste månaderna åt att träna bort ett stort godisintag under julhelgen. Hur är det ens möjligt att vräka i sig allt det där?
    Och jag konstaterar också att när min matinspiration tryter är det hit jag ska kika in. Vilken nyårsmeny!
    Kram på dig

    SvaraRadera
  16. Jag håller med dig i din endaste önskan...

    Varm kram

    SvaraRadera
  17. Hej vännen!
    Nu skäms jag rysligt!!! Det är evigheter sen jag var här inne hos dig - och jag som älskar att läsa dina härliga anekdoter!!! Men jag vet ärligt talat inte vart tiden tar vägen. Det får bli ett nyårslöfte - att jag ska hinna med att besöka alla de underbara bloggvänner jag har!

    Och er nyårsmiddag lät ju alldeles, alldeles underbar. Jag sitter här och dregglar nästan ju.

    Jag skäms för en sak till kom jag på! Din docka som inte blivit sydd. :-( Men du, nu börjar min pysselnerv att klia, jag bara måste sätta igång igen och göra saker med händerna. Och din docka, den SKA bli sydd under året. JAG LOVAR!!!!!

    Sänder dig en stor varm kram och hoppas verkligen att ditt 2009 blir ljust, soligt, varmt och härligt!

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
  18. Jag önskar detsamma som du....sjukdommar är inte kul.... jag önskar dig en god fortsättning....tror jag har skrivit det redan...ha ha

    Kraaam

    SvaraRadera
  19. Vilken nyårsmeny! Har du inte funderat på en andra karriär som kock? :-) Men, que? Har ni ingen diskmaskin???

    Beträffande önskningen håller jag fullständigt med dig!!!

    Varma kramar!

    SvaraRadera
  20. Vilken nyårsmeny! Har du inte funderat på en andra karriär som kock? :-) Men, que? Har ni ingen diskmaskin???

    Beträffande önskningen håller jag fullständigt med dig!!!

    Varma kramar!

    SvaraRadera
  21. Nä, vi stannade o fikade på Djulö (och åt kakor), och var uppe o kikade en sväng i matsalen bara (såg jättetrevligt ut).
    Visste inte att Dufveholm har öppet för allmänheten, trodde det bara var konferens. Men då får vi svänga förbi nån dag o kika där också. :-)
    God fortsättning på det nya året förresten! :-)
    /eken

    SvaraRadera
  22. Precis vad jag tänkte när jag började läsa menyn... "saknar inte dubbelörnen diskmaskin!!??".. oh jisses vad du måste diskat!! Och alla kastruller och bunkar o byttor... huh! (Håller tummarna för att du får diskmaskin snart.)

    Håller med dig om den numera rådande nyårsönskningen framför alla "låt alla vara friska...". Och alltmer rädd om de man har blir man, ju äldre man blir och ser vad livet kan ställa till med...
    /ek igen

    SvaraRadera
  23. Vilken härlig meny.
    Ja, det finns ingen bättre önskan en att HÄLSAN får var med och må bra. utan den...sk*t.
    Tror och hoppas på ett hoppfullt nytt ÅR.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  24. Här bli man ju hungrig när man läser! Vilken meny!

    Kollar in din fina blogg, ska kika runt lite mer...

    Britt

    SvaraRadera
  25. Visst är det så att inför ett nytt år får man lite funderingar om livet och hur man har det och hur det kommer och bli.Numera är nog önskningarna att alla ska få vara friska och att vi får bli skonade från sjukdommar och olyckor.Tyvärr händer det ibland så nära inpå att man blir djupt berörd.Brukar säga att vi måste fokusera på allt det goda vi har för att orka med det tråkiga.Att vara tacksamma varje dag som jag får krama om min familj.Livet är är som en väg med vägbulor och djupa hål.
    Kram på dig
    ewa

    SvaraRadera
  26. Ja, du har verkligen helt rätt. Det är lätt att gräva ner sig för futtigheter och förlora perspektivet på vad som verkligen är viktigt i tillvaron.... Du, din nyårsmeny var ju helt suverän. Vi tyckte vi åt massor men något tilltugg vid tolvslaget hade vi inte. Men vi var mätta och glada ändå.

    SvaraRadera
  27. Kyla och kallt - skönt??!!! Hon´är ju spritt språngande galen den där Örnen!

    Jo,jo - jag har återuppstått!

    SvaraRadera
  28. Hoppas allt är bra med dig och att du återhämtat dig från allt diskande. Trevlig helg. Äntligen lite ledigt igen. :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.