onsdag, april 21, 2010

Det närmar sig...

Nu är det inte många dagar kvar till vår tänkta resa ner till Sydfrankrike. Resan som var belöningen för att man överlevt den långa kalla vintern. Belöningen för all snöskottning och vedhämtning.

Men som vanligt är det väldigt lite vi vet om morgondagen. För vad visst man om någon vulkan som nästan ingen kan uttala namnet på. Att denna Eyjafjallajökull skulle stoppa alla flyg i Europa.


Bilder fr nätet

Det är fruktansvärt det som drabbar islänningarna, människor och djur som evakueras, hus och byar som förstörs. Skador som man ännu inte ser vidden av.

För oss andra utanför Island, kunde man kanske tycka att somliga gnällde över att bli strandsatta på någon charterort, men riktigt så enkelt var det inte. Visst fanns det en hel del som kunde fortsätta njuta av lite extrasemester, men för majoriteten som reste reguljärt var det fruktansvärt. Övernattning på flygplatser, för man inte vågade lämna området, då man kanske missade något flyg. Omkostnader som inte ersattes, ockerpriser på hotell, pengar som var på upphällningen och oron över att man inte visste hur länge man skulle bli kvar. Charterresenärer som långväga bussades hem. Småbarnsfamiljer som efter långa flygresor fick kajka på buss genom hela Europa.

Samtidigt är jag också så imponerad av alla kreativa människor som vaknar till när det gäller. På Facebook finns sedan tidigare Skjutsgruppen, där man kan ordna samåkning till olika resmål. Nu skapade svenskar på Facebook en engelsk variant av den Carpool Europe. Där kunde alla strandsatta från olika länder få kontakt med varandra, för att dela hyrbilar, fixa bussar och samåka delsträckor eller hela resvägen.

Själv satt jag hela lördagen och försökte hjälpa vänner som var strandsatta på Mallorca. Fann en buss från Barcelona, som någon ordnat till söndagen. Vännerna fick plats på flyget söndagmorgon, men på startbanan fick de vända. Barcelona stängdes för all flygtrafik. Efter mycket om och men fick de plats på en färja på måndagen, 6 timmar över till fastlandet. Jag fick napp på Carpool Europe om en buss som skulle avgå tisdag morgon, sms:ade telnr till vännerna och tack och lov fick de platser på den. Nu rullar de fram genom Europa och väntas efter dryga 40 timmar anlända till Stockholm på torsdag, bara 4 dagar senare än planerat ;).

Idag har flygplatserna öppnats igen, men det kommer att ta tid innan allt flyter som det ska. Och fortfarande kan askmolnet dyka upp här igen. Följer Met Office från Storbritannien och hoppas att prognosen håller i sig.
Vi håller tummar och tår att vi kommer iväg på tisdag. Det måste gå! Rabblar mantrat dygnet runt "molnet ska väck, molnet ska väck, molnet ska väck"...

21 kommentarer:

  1. Ja det är fantastiskt med alla männsikor som faktiskt GÖR något. Självklart finns det värre saker som kan hända men visst har man rätt att oroa sig eller sura ihop över en missad resa. Jag håller verkligen tummarna för att ni kommer iväg, vilket jag tror att ni gör. Nu börjar ju luftrummet öppnas upp igen och ordinarie flyg går som de ska. Värre med alla som sitter fast någonstans, kommer ta lång tid att få hem dem, så för oss ser det inte ljust ut just nu i alla fall.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Härligt när människor engagerar sig och hjälper andra när det verkligen gäller!!
    Jag ska hålla tummarna för att ni kommer i väg!!!

    SvaraRadera
  3. Ja o,j oj det är svårt att förstå vidden av det hela! Hos dig fick man i alla fall en bra översikt. Du skulle kunna vara reporter;)

    Jag rabblar mantrat jag också så ska du se att ni kommer iväg! molnet ska väck, molnet ska väck....

    Jag håller tummarna också så blir det kanske riktigt bra *ler*.

    Ha en trevlig resa!

    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  4. Jag håller verkligen tummarna för er! Tusan också om det skiter sig!


    Kram och godkväll,

    Anna

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas verkligen att ni kommer iväg ... jag förstår precis hur det känns ... att vara så nära och inte veta om man kommer att kunna åka el inte.
    Vi har ju någon vecka kvar tills vi ska iväg men det känns ändå oroligt ... man vet ju inte om den andra vulkanen kommer att få ett utbrott också el om den här kommer att fortsätta att spy ut aska i flera veckor till. Som sagt, det är hur osäkert som helst ... men det är bättre att vara hemma och inte komma iväg än att vara borta och inte komma hem!

    Kramar
    Christina

    SvaraRadera
  6. Håller tummarna att ni kommer iväg. Det ser ju ut som att det ska flyta på som vanligt nu.

    SvaraRadera
  7. Jag tror att ni kommer iväg, för nu har jag konsulterat alla makter jag känner till. Jag har berättat om snöskottning och vedkonkande å de skulle göra allt de kunde.
    Basatt du vet ;)
    Kramar i massor

    SvaraRadera
  8. Bra jobbat! Du måste ha varit i ditt esse donande och fixande med bussar, färjor,flyg och vad där nu var. Jag hoppas innerligt att ni kommer iväg, du har ju längtat så länge!!!!

    SvaraRadera
  9. OKIDOKI! Hörs i morn! Morgonen?

    SvaraRadera
  10. Det finns en massa fantastiska och kreativa människor. Man kan faktiskt tro på godheten. Det känns så bra att allt inte är så eländigt som vi läser i tidningarna. Jag håller tummarna för att eran resa ska bli av. Kram

    SvaraRadera
  11. Det är meningen att man ska skratta åt EK, det gör vi! :D

    SvaraRadera
  12. Hittade hit via en annan blogg och har kollat runt lite. Visst är det värst för islänningarna men jag håller med dig om att det är fruksansvärt för alla strandsatta oxå ,med små barn, pengarna slut och även semestern.
    Hoppas ni kommer iväg på eran, låter härligt!

    SvaraRadera
  13. Haha! Ser att du har precis samma "molnfilosofi" som jag: Blås! Blås! Bort med dig, dumma moln!!! Jag SKA åka!!!!
    Vad spännande att ni ska till Frankrike! Där är så vackert!
    Å vad kul att du skrev hos mig! Nu ska jag gå in o läsa om Skottland hos dig! Vi ska bla på whiskyfestivalen i Speyside!

    Får önska dig en härlig resa o hoppas verkligen att du kommer iväg! BLÅÅÅS!! ;-)

    VårKram!
    Iréne

    SvaraRadera
  14. Ni ser ut att komma iväg som det verkar just nu. Det har varit full aktivitet från Skavsta idag.

    Min mobil är ju död och det ärvda tröskverket sim-kortet sitter i för stunden fick inte med ditt nummer!!!

    SvaraRadera
  15. Jag håller tummarna allt vad jag kan. Har inte varit i frankrike och ser framemot en "resa på hemma plan" hoppas du bloggar och berättar med dina fina ord. Du är helt klart värd en resa. Kramisar Kristina:)

    SvaraRadera
  16. Ja, härligt med all kreativitet som kommer fram. Bort dumma moln, hoppas ni får en fin semester.

    SvaraRadera
  17. Å jag upprepar mantrat: "dom kommer iväg! Dom kommer iväg!!"
    Jag unnar dig så så mycket att få komma iväg lite nu, min goa och helt fantastiska vän...

    Varm kram... och du betyder verkligen så mycket för så många! Jag hoppas du vet det...

    SvaraRadera
  18. Vilken bild!!
    Hoppas att allt gåt bra.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  19. Jag håller verligen tummarna att ni kommer iväg!

    Kram,

    SvaraRadera
  20. Men skulle vi höras? Jag har ju ditt nummer i min numera döda mobil juh....

    SvaraRadera
  21. Håller tummarna för Er ska du veta!

    Kram från Malin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.