tisdag, november 08, 2011

Underbara november...



Det här har jag nog aldrig skrivit tidigare. Den här känslan har jag heller aldrig haft tidigare.

November är en helt underbar månad!

Idag är det +12 och dessutom sol. Spelar ingen som helst roll om det också är gråväder, att dimman vissa dagar ligger som ett lock över oss. Det jag njuter av är temperaturen! Och temperaturen slår ut alla gråa moln och dimslöjor. Runt +8 och somliga dagar t o m +13, kan det bli bättre? Vädret är fantastiskt!

Jag vaknar glad och positiv, går med fleecejackan öppen ner till brevlådan. Ingen frost, inga minusgrader. Kan inte ens uppfatta detta som vinter utan kallar det fortfarande höst. För varje dag som går med dessa plusgrader, blir vintern bara än kortare.

Har fortfarande inte använt någon vinterjacka, inte heller några vantar, inte ens vinterskorna! Livet kan inte bli så mycket bättre, åtminstone inte här i Sverige ;).

Det jag förundrades över när jag besökte Stockholm i fredags var alla dessa vinterklädda människor. Det var +12, vindstilla och i och för sig, det sedvanliga gråvädret, men fortfarande varmt. Trots det gick folk i tjocka dunjackor, mössa, stora halsdukar och tjocka vantar, t o m vinterstövlar med pälsfoder! Och det var inte bara några få som gjorde detta, utan mängder, i alla åldrar. Det mest underliga var att alla med dessa tjocka vinterjackor, dessutom hade dem noggrant stängda, blixtlåsen uppdragna till hakan, t o m inne i tunnelbanevagnen! Javisst är det november, men det var ju definitivt inte vinterväder och har inte heller så varit. Hur sjutton ska dessa folk klara sig när den riktiga vintern slår till, -15 och isande vind?

Nä, själv fortsätter jag gå med mina höstkläder, tunn uppknäppt jacka, lätta skor och jag njuter till fullo...

11 kommentarer:

  1. Även jag njuter av de milda vindarna. Hoppas bara inte allt är så till den milda grad förskjutet, att vi kommer att ha full vinter i april.

    Kanske är det med stockholmarna som med fransoserna. De klär sig efter datum och inte temperatur.

    SvaraRadera
  2. Ååååh, har ni SOL!!! Det har inte vi - här ligger locket på ännu, men jag njuter i viss mån, när jag nu hinner. Det blir ju mest innepyssel här med alla lådor och kvällarna går åt till repetitioner denna veckan...men visst - jag förstår precis hur du menar och känner!
    Det är verkligen underbart och en stillsamhet som jag tycker om när man slipper frysa och löven singlar ett efter ett...!
    Vilka härliga bilder du illustrerar med!
    Ha en fortsatt skön dag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Haha, ja vi förundrades över samma sak när vi var i Sthlm.Jag åkte utan jacka, hade bara en kofta på mig, det blir ju så varmt när man springer runt i butiker. Men vi såg också många med stora pälsmössor och varma vinterjackor osv. Jag njuter också för fullt av det här sköna vädret, för mig får det gärna fortsätta.
    Ha det fortsatt gott.
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder! Det ser rofyllt och vackert ut. Jag förstår att Du trivs på landet... Det var så roligt att få träffa Dig när Du var i storstan. Och jag är ju en av tokstollarna i yllekappa. Vi Stockholmare är nog inte så bra på att klä oss efter vädret. Dunjacka och lågskor är rätt vanligt här på vintern. :)

    SvaraRadera
  5. Klart NOvember är en UNDERBAR månad...jag föddes ju då...;) Dessutom är november höstmånad. Vintermånaderna är ju dec, jan o feb.....så det så!!
    Jag skrattar åt din beskrivning av Stockholmarna...haha...jag njuter av att kunna ha min hösttäckjacka uppdragen till hakan o slippa frysa...dunjackan i tryggt förvar än..;)
    Kraaaaaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  6. Tänk att jag hade precis samma tankar när jag var till Huvudstaden i torsdags! Jag är själv en "varm" människa, dvs jag fyser inte ofta, och går med kappa/jacka uppknäppt för det mesta. Jag blir så förvånad när folk går med igenknäppta jackor inomhus på varuhus o likn ... själv skulle jag dåna av om jag gjorde det. Men min väninna är tvärtom ... hon fryser jämt så jag är van att se henne med varma jackor, sjalar och vantar tidigt på hösten.

    Vad skönt att du kan uppskatta hösten som den är nu. Jag tycker nog tvärs om ... det har varit så mycket gråväder här och "taket" har varit lågt för det mesta ... och det påverkar mig. Fast dagar som igår och idag är helt ok även fast det var lite vitt av frost ute i morse. Nu skiner solen och jag ska ut i skogen för att leta mossa och ris.

    Ha en fin helg

    Kram C

    SvaraRadera
  7. Ja visst är det varmt!!! Jag har fortsatt samma fjuttjacka som jag började med i september. Igår hade jag lång, stickad kofta på mig och höll på att storkna, tänk då halsdukar, mössor och vantar på det!

    Jo, jag glömde ringa, vi spikar lunchen! Jag tar en buss in som är inne ca 11.45, blir det bra? Min tid var....14,30 tror jag.

    SvaraRadera
  8. Jag gläder mig med dig, att du nu äntligen har fått fatt på att november är en härlig månad!

    Det där med uppknäppta och påpälsade personer i storstaden - kan det vara mode möjligen?? Ja inte vet jag, som ju gör som du - fortfarande använder höstjacka, är barhuvad och sällan har handskar. Tids nog kommer alla vinterplagg sitta fast på mig.

    Dimmigt har jag hos mig idag, men det visst ge med sig till helgen (säger TV vädret). Ha det gott och bra. Kramis

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder... jag håller med dig fullt, det är höst fortfarande!!! Du, lunch; jag har haft en jobbig vecka men vad tror du om nästa vecka? Chop chop... Har du testat dom? Eller andra i köpcentret... Tack vännen för "hejarop"! Jag försöker och måste oxå tro på att det ska gå bra men som ikväll när minstingen gråter o berättar hur nervös HAN är ja, då blir man lite spak... Nästa vecka!!! Har du ngn bra dag? Kram!

    SvaraRadera
  10. Håller helt med dig att november har varit en underbar månad hittills. Kommer ihåg den 15 november för ett tiotal år sen när det var sådan snöstorm att MM (= Musikantamaken)inte kunde ta sig hem från Söderköping hit till Mogata eftersom alla bussar var inställda. Jag vågade mig inte ut med bilen heller naturligtvis. Han fick sova över hos min mamma, som bodde i Söderköping. Dagen därpå var skolan stängd eftersom ingen kunde komma dit...

    Ingrid, som alltid fryser trots att det är mildväder.

    SvaraRadera
  11. Jag erkänner! Jag är en av dem som redan plockat fram vinterjackan och njuter av att ha den på mig, väl knäppt. Men vissa dagar har jag svettats.. ;)
    kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.